|
V roce 1955 se v Ženevě
uskutečnilo první velké mezinárodní setkání nejvyšších státníků od
vypuknutí studené války. Potřesení rukou mezi Eisenhowerem a Chruščovem
vzbudilo iluzi tání. „Duch Ženevy“ se pak stal na kratší dobu pojmem.
Po opětovném ochlazení vztahů se v šedesátých letech objevují první
pokusy o konání dalšího takového summitu. Ani americký prezident Johnson
se svou politikou „budování mostů“ ani výzvy sovětského vůdce Brežněva
však kola mezinárodní diplomacie neroztočila.
Helsinský proces
S tzv.
„Ostpolitik“ (východní politikou) německého kancléře Brandta a pokusy
o jednání o odzbrojení či alespoň omezení zbrojení mezi USA a SSSR se
objevila nová naděje. Prvním
viditelným signálem bylo uskutečnění neformálních rozhovorů na neutrální
půdě – v Helsinkách - koncem roku 1972. Sovětský svaz, podpořen svými
satelity, se nejprve snažil z této schůzky „vyšachovat“ Spojené státy,
ale po negativní reakci západoevropských zemí se musel s jejich účastí
smířit. V červenci 1973
pak vlastní jednání začala. Zúčastnilo se jich 35 zemí (evropské země s výjimkou
Albánie, z mimoevropských USA a Kanada). Složitá jednání probíhala
další dva roky. Při přípravě dokumentu, nazvaného Závěrečný akt, se
nejvíce angažovaly neutrální země. Bylo nutné najít skutečně kompromisní
prohlášení, neboť každá ze zúčastněných zemí měla právo veta.
Podstatnou část prohlášení tak pomohly vytvořit Švýcarsko a zejména
Jugoslávie. 1. srpna 1975 byl všemi
35 zeměmi přijat Závěrečný akt Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě
(KBSE). Celý dokument však byl ve smyslu mezinárodního práva bez jakékoli
závaznosti – nedal se tedy vymáhat.
Dokument obsahoval tři „koše“ problémů. První se týkal evropské bezpečnosti.
Jednotlivé země se zde zřekly použití síly při řešení mezinárodních
problémů, byla zde konstatována neměnnost hranic a nezasahování do vnitřních
záležitostí jiných států. Druhý koš se věnoval
otázkám spolupráce v oblastech kultury, hospodářství, vědy, nových
technologií a životního prostředí. Poslední koš se věnoval
otázkám humanitárním, problémům volné výměny informací, kontaktům
mezi členy rodiny žijícími v obou částech železné opony a
problematice lidských práv vůbec.
Význam závěrečného aktu
Helsinský akt znamenal
průlom v zablokovaném jednání mezi státy obou bloků. Vyvrcholil tak
proces détente. Navíc posílil postavení menších zemí a zemí neutrálních.
Problémem však bylo, že si každá ze stran celý dokument vykládala jinak.
Pro SSSR to znamenalo konec „noční můry“ z útoku Západu na
dosavadní status quo. Brežněvovi šlo o to, aby západní země uznaly neměnnost
poválečného pořádku v Evropě – čili uznání východních zemí
jako sovětských satelitů (tedy první koš). Státům Západu šlo zejména o
třetí koš – lidská práva. Pro Sovětský svaz byl
třetí koš pouze nutným zlem a podepsaný dokument jen cárem papíru. SSSR
byl přesvědčen, že stejně neexistuje síla, která by mohla podepsanou
dohodu o dodržování lidských práv vynutit. Proto chápal Závěrečný akt
jako své jednoznačné vítězství. Jaká však byla skutečnost?
V krátkodobé perspektivě to byl jistě úspěch. V dlouhodobé
perspektivě byl právě Závěrečný akt začátkem konce vlády komunismu nad
východní Evropou. Přihlášení se komunistických zemí k dodržování
lidských práv totiž znamenal vznik skupin dožadujících se jejich faktického
plnění v rámci jednotlivých zemí. V Sovětském svazu vznikla
Helsinská skupina lidských práv v čele s J. Orlovem a i v dalších
zemích vnikly první opoziční struktury. Například v Československu byla
založena Charta 77 v čele s V.
Havlem, v Polsku později Solidarita v čele
s L. Walesou. Konference o bezpečnosti
a spolupráci v Evropě pokračovala i po Helsinkách. Další jednání přišla
na pořad dne v letech 1977-1978 v Bělehradě. Jednání však nebyla
příliš úspěšná. Nesla se v duchu vzájemné nedůvěry a napadání za
nedodržování Závěrečného aktu. Státy se tak dohodly pouze na nutnosti
pokračování v jednání. O
nic více nepokročilo ani jednání o dva toky později v Madridu. Vše
komplikovalo prudké ochlazení vztahů v souvislosti se sovětskou invazí
do Afghánistánu i neshodou ohledně instalace raket středního doletu v západní
Evropě. V letech 1984-1986
se konala další jednání ve Stockholmu. Zejména díky změně ve vedení
SSSR (nástupu Gorbačova) se rýsovaly lepší vyhlídky. Konečná dohoda umožňovala
inspekcím jednotlivých zemí KBSE kontrolovat podepsané dohody. Vojenské
aktivity obou stran se tedy stávaly otevřenějšími. Průlomem
byla další jednání v letech 1986-1989 ve Vídni. Přijatý Vídeňský
závěrečný dokument pak v praxi znemožnil komunistickým zemím bránit
pozorování dodržování lidských práv v těchto zemích. Doposud se
mohly účinně bránit s poukazem na nedovolené vměšování do vnitřních
záležitostí. Navíc zde byla dohodnuta nová konference o lidských právech
na začátku 90. let. Pád komunismu v roce
1989 s sebou přinesl složité otázky. Jaká bude úloha KBSE? Neměla by se
stát hlavní organizací, a neměla by nahradit dosavadní vojenské struktury
– NATO a Varšavskou smlouvu? Zatímco Varšavská smlouva spěla ke svému zániku,
státy Západu nehodlaly dopustit rozpad Severoatlantické aliance. Na konferenci v Paříži
v roce 1990 pak KBSE jasně formulovala zájem o práva menšin v jednotlivých
evropských zemích. Pařížská konference byla zlomová zejména v tom,
že se KBSE začínala prosazovat jako skutečná strukturovaná organizace –
nikoli jako dosavadní fórum. V jejím rámci vznikly jednotlivé
instituce. Závěrečný akt – Pařížská charta pro novou Evropu – ohlásila
ukončení studené války. Přesto se však ukázalo,
že KBSE není všemocnou. Zastánci pokračování NATO získali další důkaz
pro své přesvědčení o nutnosti uchování transatlantické aliance. První
trhlinu utrpěla KBSE na začátku roku 1991, kdy SSSR předvedl demonstraci
vojenské síly a brutality v Pobaltí. Navíc ani vzniklé konflikty na
Balkáně nebyla KBSE s to vyřešit. Setkání v Helsinkách
v roce 1992 bylo pak zvláštní tím, že se na území KBSE vedla otevřená
válka (v rozpadající se Jugoslávii). Významným přínosem tak byla pouze
shoda na vytvoření mírových jednotek, které by měly monitorovat situaci ve
státech postižených vojenským konfliktem. Ruský pokus, na
konferenci KBSE v Budapešti v roce 1994, posílit roli KBSE oslabením
Severoatlantické aliance ztroskotal. Západní země stále viděly (a zcela právem)
naprosto nezastupitelnou roli NATO i Evropské unie. Nejvýznamnějším počinem
tohoto setkání se tak stala změna názvu organizace na Organizaci pro bezpečnost
a spolupráci v Evropě (OBSE). Na lisabonských
prosincových jednáních roku 1996 se pak hodnotila role OBSE ve válce v Bosně
a vyzdvihla se její úloha jakožto monitorující organizace nad mírovými
bosenskými dohodami z Daytonu. KBSE byla významnou
organizací v otázkách lidských práv. Po helsinském procesu z poloviny
70. let se snažila dbát na dodržování dohod v zemích sovětského
bloku. Neměla však dostatečnou sílu, aby si je mohla vynutit. První
helsinský koš se stal velkým problémem, neboť se komunistické země právem
na nevměšování do vnitřních záležitostí dohledu KBSE na dodržování
lidských práv bránily. Po skončení studené války
se snažila získat postavení významného pilíře evropské bezpečnosti. Ukázalo
se však, že takovou sílu nemá. Nemohla konkurovat tradičním strukturám
jako NATO, Evropská unie či Západoevropská
unie. Její význam tedy nyní spočívá ve vzájemné kooperaci s dalšími
evropskými strukturami. |