Komuniké
ministrů zahraničí a obrany zemí NATO u příležitosti zvláštního
jednání o podmínečném rozhodnutí o rozmístění raket středního doletu.
Brusel,
12. prosince 1979
- Ministři zahraničí a obrany se
setkali 12. prosince 1979 v Bruselu na zvláštním zasedání.
- Ministři odkazují na vrcholnou schůzku
z května 1978, během níž vyjádřily vlády své politické odhodlání
čelit výzvě, kterou představuje dlouhodobý intenzívní vojenský nárůst
na straně Varšavské smlouvy.
- Postupem času rozvinul Varšavský
pakt velký a trvale rostoucí nukleární potenciál, což bezprostředně
ohrožuje Západní Evropu a má strategický význam pro evropské
spojenectví. Tato situace se během posledních let přiostřila především
kvůli sovětskému rozhodnutí uskutečnit program vydatné modernizace a
posílení jejich rozsáhlého nukleárního systému. Především rozmístil
SSSR rakety SS-20, které představují díky své lepší přesnosti,
pohyblivosti a dosahu, stejně tak i vyzbrojení vícehlavicovým naváděcím
systémem, významné vylepšení oproti dřívějším systémům. Navíc
uvedla „Back-fire“ bombardér, který je podstatně výkonnější než
ostatní sovětské letouny, které byly dosud zamýšleny pro kontinentální
úkoly. Zatímco SSSR si v této době vytvořil zároveň kvalitativní
i kvantitativní převahu v nukleární systémech raket středního
doletu, odpovídající potenciál Západu zůstal ve stejném stavu. Kromě
toho tyto západní systémy zastaraly, a zvyšuje se tak rozsah jejich
zranitelnosti.
- Současně SSSR modernizoval a
rozmnožil také své jaderné systémy kratšího doletu, čímž celkově
kvalitu svých konvenčních vojsk významně zlepšil. K tomuto vývoji
dochází na pozadí rostoucího sovětského potenciálu v mezikontinentálně-strategické
oblasti a vytváření parity se Spojenými státy v této oblasti.
- Tento vývoj vyvolal u (západních)
spojenců vážné obavy, protože - pokud by měl trvat delší dobu – by
sovětská převaha v raketách středního doletu mohla podlomit dosaženou
stabilitu v mezikontinetálních strategických systémech. Tímto vývojem
by mohla být zpochybněna důvěryhodnost odstrašující strategie spojenců
tím, že by se silně zvýraznila mezera ve výběru existujících jaderných
odpovědí na agresi.
- Ministři konstatují, že nejnovější
vývoj vyžaduje konkrétní
opatření spojenců, pokud má zůstat strategie NATO „pružné reakce“
důvěryhodnou. Po intenzivních poradách o alternativních přístupech a
poznání postoje partnerů, dohodli se ministři, že společným zájmům
aliance bude nejlépe odpovídat, když budou sledovány dva paralelní a vzájemně
se doplňující přístupy: Modernizace raket středního doletu a kontrola
zbrojení.
- Ministři se proto usnesli, že
zmodernizují potenciál raket středního doletu NATO rozmístěním
amerických pozemních systémů v Evropě. Tyto systémy obsahují 108
odpalovacích zařízení pro Pershing II, které nahradí dosavadní „Pershing
I a“ a 464 ze země vystřelovaných
řízených střel s plochou dráhou letu.
Veškeré systémy budou vybaveny vždy jednou bojovou
hlavicí. Všechny země, které se toho času podílejí na integrované obranné
struktuře, se tohoto systému zúčastní. Rakety budou umístěny ve vybraných
zemích a určité vedlejší výdaje budou společně hrazeny ze stávajících
dohod o financování v rámci NATO. Program nezvýší pro NATO význam
jaderných zbraní. V této souvislosti se ministři shodli, že integrální
součástí modernizace raket středního doletu bude co možná nejrychlejší
stažení 1 000 amerických jaderných hlavic z Evropy. Budoucně se ministři
usnesli, že 572 jaderných hlavic raket středního doletu bude v rámci
tohoto snížení stavu rozmístěno. To v sobě nutně zahrnuje přehodnocení
priorit s následkem,
že počet bojových hlavic nosičů jiných typů a kratšího dosahu klesá.
Dodatečně vzali ministři s uspokojením na vědomí, že Jaderné plánovací
oddělení plánuje přesné šetření způsobu, rozsahu a podkladů k
nekritickému přizpůsobení se
rozmístění raket a jejich možným dopadům na vyváženost úkolů a systémů
v celém jaderném arzenálu NATO. Toto vyšetřování se stane podkladem
obsažné zprávy ministrům Jaderného plánovacího oddělení na podzim 1980.
- Ministři přisuzují
velkou roli kontrole zbrojení jako příspěvku k stabilnímu poměru
sil mezi Východem a Západem a podpoře procesu uvolňování. To se zrcadlí
v široce založeném spektru iniciativ, které jsou v alianci
zkoumány s cílem podporovat další uvolnění a kontrolu zbrojení v 80.
letech.
Ministři
považují kontrolu zbrojení za integrální součást snahy aliance zajistit
nezmenšenou jistotu svých členských zemí a vytvořit strategickou situaci
mezi Východem a Západem na oboustranně nízké úrovni stabilní, předvídatelné
a ovladatelné kontrole zbrojení. V tomto ohledu schvalují přínos, jaký
plní k dosažení tohoto cíle smlouva SALT II. (tato smlouva však nebyla
nikdy ratifikována – pozn. aut.)
- Ministři
jsou toho názoru, že na základě
smlouvou SALT II dosaženého znepokojivého zvýšení sovětského potenciálu
raket středního doletu,
by měly být určené americké a sovětské rakety středního
doletu zahrnuty do snahy docílit kontrolou zbrojení
stabilní rozsáhlou rovnováhu nízkých stavů jaderných zbraní na obou
stranách. To byly dřívější návrhy Západu, které teprve nedávno vyjádřil
připravenost přijmout sovětský generální tajemník Brežněv, zahrnout
sovětské a americké systémy do smluv o kontrole zbrojení. Ministři
zcela podporují rozhodnutí Spojených států přijaté jako výsledek
spojeneckých porad o projednání omezení systému raket
středního doletu a nabídli SSSR, aby co
nejrychleji přijal jednání na základě následujících principů, které
jsou výsledkem intenzivních konzultací mezi spojenci:
a)
Každé budoucí omezení amerických systémů, které jsou určeny především
pro nasazení raket středního doletu, by měly být doprovázeny odpovídajícím
omezením sovětských raket středního doletu.
b)
O omezení amerických a sovětských systémů středního doletu se má
jednat bilaterálně krok za krokem v rámci SALT III. (SALT III však
nikdy nebyla vážně projednána. Po neúspěchu SALT II a s příchodem
nového amerického prezidenta se začalo jednat o nových smlouvách nazvaných
START – pozn. aut.)
c)
Bezprostředním cílem jednání by měla být dohoda o omezení amerických
a sovětských pozemních systémů raket středního doletu.
d)
Každé smluvené omezení tohoto systému musí být dojednáno podle
principu rovnováhy mezi oběma stranami. Omezení by měla být sjednána ve
formě, jež stanoví de jure rovnováhu jak pro horní hranice, tak i pro z toho
vyplývající práva.
e)
Každé sjednané omezení musí být adekvátně ověřitelné.
- Vzhledem ke
zvláštnímu významu těchto jednání pro bezpečnost spojenců je pro
podporu amerických snah o dohodu vytvořeno mezi spojenci zvláštní
vysoce postavené konzultační grémium. Toto grémium bude jednání nepřetržitě
doprovázet a informovat ministry zahraničí a obrany. Na konferencích,
které se budou konat po půl roce, ministři zhodnotí vývoj těchto i jiných
jednání o kontrole zbrojení.
- Ministři
rozhodli o těchto dvou paralelně probíhajících komplementárních
postupech, aby zabránili v Evropě závodům ve zbrojení, které
jsou způsobeny nárůstem sovětských raket středního doletu. Zároveň
aby však zachovali funkčnost strategie odstrašení a tím zaručili bezpečnost
členských zemí.
a)
Rozhodnutí o modernizaci včetně závazného určení rozmístění je
nutné, aby byly odstrašující a obranná strategie NATO odůvodněné, aby
reagovaly věrohodným způsobem na jednostranné sovětské rozmístění raket
středního doletu a aby vytvořily základ pro vážná jednání o raketách
středního doletu.
b)
Úspěšná kontrola zbrojení, která omezí sovětský nárůst, může
posílit bezpečnost spojenců, ovlivnit rozsah potřeb raket středního doletu
NATO a v souladu se základní politikou NATO, „odstrašení, obrana a
uvolnění“ – jak je psána v Harmelově doktríně – posílí
stabilitu a uvolnění v Evropě. Potřeba raket středního doletu NATO
bude ve světle konkrétních výsledků jednání přezkoumána.
Na začátek textu
Poznámka:
Jedná se překlad z německého originálu.